Disky kol u auta lze repasovat a mít je zas jako nové

Automobil je vynález, starý přibližně 135 let. První vozidla vypadají ve srovnání s těmi současnými neuvěřitelně legračně, a to se týká nejen „karosérie“, podvozku a pohonné jednotky, ale také samotných kol. Rozhodně nešlo o pneumatiky posazené na discích kol, jaké známe ze současné sériové výroby, tehdy byla kola převážně dřevěná, a ta také poměrně dobře snášela rychlost jízdy, která byla tak nízká, že byste vozidlo za jízdy předběhli. Maximální rychlost prvního automobilu pánů Jamese Watta a Josepha Cugnota byla pouhých 9 kilometrů za hodinu. Představte si jezdit takovými auty dnes, to byste nemohli vykonávat zaměstnání desítky kilometrů daleko od domova.

moderní vůz Audi

Rychlost současných vozidel vyžaduje ovšem mnohem sofistikovanější technologii výroby disků kol i pneumatik, musíte se na ně spolehnout i v extrémních situacích a někdy je zátěž na disky kol tak vysoká, že potřebují provést renovaci. Oprava disků se pak neobejde bez speciálních metod, jimiž se jim vrací původní tvar, lesk, barva a další prvky jejich vzhledu.

disk kola od auta

Pískování – velmi častou metodou renovace disků kol je vhánění abraziva pod tlakem na jejich povrch. Tato metoda se někdy nazývá tryskáním a využívají se k tomu speciální boxy, kde se disk podrobí tlakovému působení např. ocelových kuliček, křemičitého písku, korundu či velmi drobných skleněných kuliček (balotiny).

Lakování – Leštění – pískování povrchu bývá sice velmi jemné, ale někdy je vhodné disk nechat přeleštit pro docílení extra silného lesku a krásného vzhledu. Na přání zákazníka je taktéž možné disky opatřit barevným nátěrem.

Mechanické rovnání – disky kol bývají někdy poškozené vlivem nárazu kamenů, nesprávným parkováním a nájezdem na obrubník atp. Tehdy je nutné disk nejprve mechanicky vyrovnat do původního tvaru. Tato práce je běžnou součástí repasování disků kol.